Betingelser

Sist oppdatert 16.11.2023

Praktisk informasjon ved booking:

Ved bestilling av våre produkter mottar du i hovedsak faktura etter endt leie. Se unntak under. For kansellering eller endringer i bestillinger, ta kontakt med oss via kontaktskjema, mail eller mobil. Se aktuelle vilkår under.

Ved alle bestillinger forskuddsfaktureres 10% av totalbeløpet. Resterende 90% blir fakturer etter at leieperioden er avsluttet og utstyret er levert og inspisert. Forskuddsfakturerte kostnader vil ikke bli refundert.

Ved mindre bestillinger kan Shady Business AS velge å ikke forskuddsfakturere kunden. Totaleløpet faktureres da sin helhet etter at leieperioden er avsluttet og utstyret er levert og inspisert. Leietaker vil få beskjed om dette. 

Shady Business AS tilbyr betalingsløsninger av faktura gjennom kontooverføring bank eller via Vipps. 

 

Kanselleringsvilkår:

Vi i Shady Business AS tilbyr kanselleringer ved booking etter følgende vilkår:

Kanselleringsvilkår for bestillinger over 1000kr:

Forskuddsfakturerte kostnader refunderes ikke. Hvis du avbestiller senest 42 dager før leieperioden begynner, vil du ikke bli fakturert for resterende 90% av bestillingen. Hvis du avbestiller senest 21 dager før leieperioden begynner, vil du blir fakturert for ytterligere 40% av totalbeløpet. Med mindre enn 21 dager igjen til begynnelsen av leieperioden, vil resterende 90% av bestillingen faktureres.

Kanselleringsvilkår for bestillinger under 1000kr:

Forskuddsfakturerte kostnader refunderes ikke. Hvis du avbestiller senest 21 dager før leieperioden begynner, vil du ikke bli fakturert for resterende 90% av bestillingen. Hvis du avbestiller senest 14 dager før leieperioden begynner, vil du blir fakturert for ytterligere 40% av totalbeløpet. Med mindre enn 14 dager igjen til begynnelsen av leieperioden, vil resterende 90% av bestillingen faktureres.

Øvrige kanselleringsvilkår:

Ved kanselleringer av bestillinger som krever forskuddsfakturering, vil forskuddsfakturerte kostnader ikke refunderes. Ved kansellering av bestilling faktureres gjenstående beløp i henhold til aktuelle satser nevnt over fra kanselleringsdato. Kansellering kan ikke angres og dersom leietaker ønsker å leie på nytt, må dette skje ved opprettelse av ny bestilling. Shady Business AS kan ikke garantere for produktenes tilgjengelighet.

 

Endring av bestilling:  

Ved endringer i bestillinger gjelder følgende vilkår:

Endring av tidspunkt:

Ved endring av periode for leie av utstyr vil leietaker blir belastet 250 kr i endringsgebyr. Ved ytterligere endringer vil leietaker bli belastet nye 250 kr for hver gang bestillingen endres. Endringsgebyr gjelder uavhengig om perioden flyttes til et tidligere eller senere tidspunkt. Bestillinger kan som standard flyttes maks +/- 42 dager fra det originale tidspunkt, dette gjelder også ved flere endringer. Ved endringer ut over +/- 42 dager anbefaler vi å kansellere bestillingen, og bestille nytt (Kanselleringsvilkår gjelder). Kansellering av bestilling etter endring av bestillinger gjelder fra originalt tidspunkt for starten av leieperioden, og er ikke basert på endret leieperiode.

Vi i Shady Business AS kan kun tilby endringer dersom vi har kapasitet til å gjennomføre endringer til ønsket periode og er avhengig av utstyrets tilgjengelighet på ønsket periode.

Vikår ved endring av leid utstyr:

Ved endringer utover bestilt utstyr anbefaler vi å booke ønsket utstyr via nettsiden. Om utstyret ikke er tilgjengelig til ønsket dato, ta kontakt med oss i Shady Business AS og vi vil prøve å bistå så langt vi kan. Vi kan dessverre ikke garantere for at ønsket utstyr er tilgjengelig til ønsket periode.

Ved endringer som tilsvarer endringer i ønsket utstyr, men som tilsvarer samme eller mer enn originalt totalbeløp på bestillingen, vil leietaker bli belastet for endringsgebyr på 250kr. Endringsgebyr er ikke medregnet i totalbeløpet og vil bli fakturert sammen med utsendelse av endelig faktura. Vi i Shady Business AS kan bistå med å endre ønsket utstyr, så lenge vi har kapasitet til å gjennomføre endringer og endringer er avhengig av utstyrets tilgjengelighet på ønsket periode.

Ved endringer som tilsvarer en reduksjon av originalt totalbeløp av bestilt utstyr gjelder kanselleringsvilkår for det beløpet som totalbeløpet reduseres med i henhold til de aktuelle satsene for kanselleringsvilkår for bestillinger over 1 000 kr eller under 1 000 kr basert på totalbeløpet på bestillingen. For reduksjon av bestillinger belastes leietaker et endringsgebyr på 250 kr + eventuelle gjenstående restbeløp i henhold til satsene ved kansellering av det beløpet som totalbestillingen reduseres med. Endringsgebyr og restbeløp ved reduksjon vil bli fakturert etter endringen er gjennomført. Resterende beløp vil bli fakturert etter leieperioden.

Vilkår ved uforutsette hendelser: 

Ved alle uforutsette hendelser som gjør at leietaker ikke er i stand til å hente eller benytte bestilt utstyr i løpet av avtalt leieperiode vil leieavtalen i sin helhet fortsatt være gjeldende og leietaker vil bli fakturert. 

Ved alle utforutsette hendelser som gjør at Shady Business AS ikke er i stand til å levere bestilt utstyr i henholdt til avtale vil kunden få så langt det lar seg gjøre tilbud om tilsvarende produkter til samme pris. Om dette ikke er mulig på grunn av mangel på tilgjengelighet vil produktene som ikke lar seg levere ikke bli fakturert for. Om dette gjelder hele bestillingen vil bestillingen i sin helhet ikke bli fakturert. Leietaker vil ikke bli kompansert på mangelfulle leveringer. 

Leievilkår:

  1. Leieavtalen:
    Gjelder kun signert godkjent leiekontrakt fra Shady Business AS, bekreftelse av mottatt tilbud tilsendt på e-post fra Shady Business AS eller ved bestilling gjennom Shadybusiness.no sine bookingsider. Etter at kunden har bekreftet at tilsendte utstyrsliste og dato for leietiden av utstyret er riktig er avtalen trådt i kraft.

    Den som underskriver kontrakten er ansvarlig overfor Shady business AS sine vilkår og økonomiske forpliktelser.
    Kontrakten skal være adressert på rett person/firma før signering. Ved omfakturering vil det bli belastet med et gebyr på kr. 250,-

  2. Leietiden:
    Beregnes fra det tidspunket avtalt utstyr utleveres fra Shady Business AS sine lokaler, og fram til det er tilbakelevert til Shady Business AS sine lokaler. Ved levering og/eller henting av Shady Business AS sitt personale beregnes tiden fra utstyret forlater Shady Business AS sine lokaler for levering til kunden og frem til utstyret er tilbake på lager til Shady Business AS. Leietiden er avtalt i kontrakten ved avtaleinngåelse. 

    Med utstyr menes alt av utstyr iht listen som kunden har bestilt.

    Alt leid utstyr skal tilbakeleveres på samme sted det ble hentet, såfremt det ikke skriftlig er inngått avtale om annet leveringssted.

    Ønsker leietaker å endre eller utvide leieperioden utover det som står i kontrakten må dette avtales og godkjennes med Shady Business AS skriftlig før eller senest i løpet av leieperioden. Dette vil i utgangspunktet ikke være noe problem, så fremt at utstyret som leies ikke er utleid til annen kunde, og at det lar seg gjøre for Shady Business AS sitt personale. Ytterligere kostnader må påregnes.

    Leveres det leide utstyret tilbake senere enn avtalt, uten utleiers skriftlige godkjennelse, vil leietaker blir fakturert ytteligere 10% av dagsleien for det leide utstyret for begynnelsen av hver påløpte time. Om utstyret ikke blir levert i tide og det går ut over leieperioden til en annen kunde, vil leietaker som har skyld i forsinkelsen bli stilt ansvarlig for de tapte inntektene i tillegg til kostnadene som er nevnt ovenfor.

  3. Betalingsbetingelser:
    For å sikre din bestilling og for å garantere tilgjengelighet den ønskede dato, har vi en regel som tilsier at hvis bestillingen skal forskuddsbetales 10% av den totale summen betales ved kontraktsinngåelse. Resterende beløp skal betales etter endt leie iht utsendt faktura. Utstyr vil ikke bli utlevert dersom forskuddsbetaling ikke er gjennomført og leietaker vil fortsatt bli fakturert for bestillingen. 

    For bestillinger på kort varsel må kunden fortsatt betale 10% forskudd før utstyret leveres ut så framt annet er avtalt. Kreditt gis ikke til privatpersoner. Dersom utstyr ikke hentes til avtalt tid eller i løpet av leieperioden, vil kunden fortsatt faktureres til avtalt leiepris.

    Ved midre bestillinger kan Shady Business AS velge å ikke forskuddsfakturere kunden, da vil leietaker få beskjed om dette. 

  4. Avbestilling og endringer:
    Se eget punkt for avbestillinger under eget punkt lengere opp i betingelsene. 

  5. Montering/Demontering:
    Dersom det er avtalt at Shady Business AS skal montere/demontere utstyr nevnt i denne avtalen, plikter leietaker å sørge for at alle nødvendige tillatelser er innhentet.

    Hvis Shady Business AS blir stoppet med bygging av telt, eller at vi må demontere teltet tidligere enn det leieperioden er avtalt, vil kunden bli fakturert for avtalt leiebeløp. Er det allerede betalt av kunden så vil leiebeløpet ikke bli refundert.

    Etter alt utstyret/telt er montert/levert skal leietaker og ansvarlig byggeleder gå gjennom alt utstyret som er bestilt. Leietaker har det totale ansvar under hele leieperioden for å se til at utstyret/telt er forsvarlig sikret mot vind, snø eller andre uforutsette hendelser som kan skade utstyr/telt, samt sikre at utstyr ikke blir stjålet. Leietaker vil bli fakturert for skadene etter dagens priser på utstyr som er skadet/stjålet/kommet bort.

  6. Reklamasjon:
    Reklamasjon på utstyret skal skje samme dag ved levering/montering hos kunden. Dersom utstyr er tatt i bruk, har leietaker godkjent leveransen. Ubenyttet utstyr som er levert refunderes ikke kunden.

  7. Fremkommelighet:
    Byggeplassen må være ryddet slik at vårt mannskap enkelt kan montere/demontere utstyr. Det skal være kjørbart med lastebil og evt. henger frem til levering- og monteringsstedet. Er ikke dette mulig vil kunden bli fakturert for ekstra arbeid pga. rydding av område.

    Er avstanden over 10 meter fra bil eller mange trapper, må leietaker påberegne seg utgifter for ekstra medgått tid pga. bæring av utstyr til byggeplass. Kunden forplikter seg til å melde fra ved kontraktinngåelse at det er vanskelig terreng eller langt for mannskapet og gå til byggeplass. Kunden kan bli fakturert kr 450,- per time pluss mva. som er brukt ekstra hvis opplysningen ikke er gitt Shady Business AS.

  8. Forsikring:
    Utstyret er ikke forsikret av Shady Business AS i utleieperioden og leietaker er ansvarlig for enhver type tap/mangler av utstyret. Leietaker forplikter seg til å dekke skader på egen regning. Leietaker er også pliktig til å erstatte eventuelt tapt inntekt til Shady Business AS dersom skadet utstyr ikke kan leies ut til neste leietaker av skadet utstyr dersom Shady Business AS ikke har hatt tid til å erstatte utstyret innen rimelig tid.  

  9. Rengjøring:
    Alt utleid utstyr skal være renset for avfall av alle slag, som glass, tallerkener, tape, lim, strips, mat og søl av drikke etc.

    Leietaker er ansvarlig for å tørke teltet om det har blitt utsatt for regn eller vann før det leveres tilbake til utleier.
    Det er forbudt å grille, steke mat e.l. inne i teltene. Utgifter ved behov for rens eller ekstra rengjøring blir belastet leietaker. Utstyret skal leveres tilbake i samme stand som ved starten av leieperioden.

    Det må ikke benyttes spiker, tegnestifter eller annet som kan lage hull I utstyret/teltdukene. Er det benyttet festemiddel som har skadet, revnet eller det er kommet hull i utstyret/teltdukene, vil leietaker bli belastet med reparasjonen av utstyret.

    Leietaker er pliktig i å opplyse Shady Business AS om utstyret på noen måte har blitt utsatt for skader eller annen tilgrisning. Dette gjelder også om teltet er vått/fuktig.

  10. Framleie
    Leier kan ikke låne ut utstyret eller fremleie til 3.person.

  11. Tvist:
    Ved enhver tvist mellom partene som utledes av denne kontrakt eller gjennomføring av den, vedtas Lillehammer forliksråd som rett verneting.